Saturday, July 23

Ikhlas


Bismillah......

Ikhlas

Ya Allah Ya Tuhanku, Engkau sebaik-baik perancang. Engkau yang terdekat denganku dan aku dapat merasakan Engkau lebih dekat dari zarah-zarah dalam darahku. 

Ya Allah, pada saat ini..aku berada dititik terendah dalam hidupku. terendah yang tak pernah aku rasakan. Dunia aku seakan gelap seketika, dengan nama-Mu, aku tersangat rapuh yang tak dapat aku ungkapkan dengan percakapan. Tanganku bergetar, dadaku sesak, airmata aku jatuh tak berhenti. Sungguh Engkau sedang mengujiku. Kau sedang menguji kesetiaanku. Kau sedang menguji sayang yang aku khaskan untuk satu hamba-Mu ini. Ya Allah, ingin aku berulang katakan yang aku sangat rapuh..rapuh..

Apa sebenarnya takdir yang Engkau dah tuliskan untuk aku? apa sebenarnya jalan cerita hidup aku yang telah Kau wujudkan? aku terlalu setia sehinggakan aku begitu bodoh menanti dia.  Ternyata aku hidup dan setia sendiri. 

Hari ini, aku nampak dia, Ya Allah. Aku nampak gambar-gambar dia nikah dengan yang lain.Selepas hampir dua tahun aku menanti khabar dia. Ya Allah, bergetar tanganku menaip nukilan ini. teramat sakit...sakit yang tak pernah aku rasakan seumur hidup. Allah Azza Wajalla, Engkau pemilik hati. Tutuplah serapatnya hati ini dan jangan seskali sisakan walau sekecil zarah untuk dia..dia yang pergi selamanya. Pada saat ini, tiada yang lain aku minta selain berikan aku kesihatan, kewarasan akal dan.....kebahagian hidup yang hakiki. Aku merasakan begitu sakit, aku setia menunggu dia..sedangkan selama ini dia dah berbahagia dengan sang isteri. Allahuakbar, perih nukilan kali ini. Aku kuatkan untuk tulis nukilan kali ini supaya menjadi pengajaran dalam hidup aku. 

Allah Tuhanku yang Maha Mengetahui, sungguh akal manusia sangat rendah sehinggakan aku tidak tahu seperih ini, sesakit ini dan sehancur ini yg aku rasakan. Ini adalah titik terendah dalam hidupku. beri aku kekuatan sehingga aku lupa semua ini pernah terjadi dalam hidup. Pada saat ini, akan aku anggap dia telah mati. Dan yang hidup bukan lah Khairul Watan.

Ya Allah Sang Pemilik Hati, jadikan kehidupan dia bahagia dunia akhirat bersama isteri pilihannya, jauhkan dirinya dari rasa sedih dan kecewa, jadikan perjalanan rumahtangganya jernih dan berkah, permudahkan segala urusan dia, dan gantikanlah kesedihan dia yang lalu kepada bahagianya hidup setelah berumah tangga sehingga dia lupa dirinya pernah kenal dengan seorang perempuan yang pernah sakiti dia. Aku kirimkan dia di bawah lindungan dan jagaan-Mu Ya Allah. 

ya Allah, jika ini cara Engkau menyayangiku dengan menguji mengambil orang yang aku perlukan dalam hidup, aku ikhlas. aku terlalu hancur sehingga aku tak mengharapkan apa-apa selain keredhaan-Mu. Pudarkan dia dari ingatan aku, dan hilangkan sepenuhnya apa yang aku simpan saat ini. Jadikan hati aku kosong sekosongnya dan hanya Engkau yg layak. Perjalanan ini begitu panjang, dan pengakhirannya begitu sakit tapi Allah Maha Mengetahui. Aku percaya apa yang Allah takdirkan untuk aku saat ini adalah yang terbaik.


Aku ikhlas melepaskan dia dari hidup bermula diakhir tulisan ini. 

1 comment:

  1. Best online slots casinos 2020 | JTGHub
    Play 서산 출장마사지 online 안양 출장샵 slots at JTGHub. Enjoy exciting free slots bonuses 창원 출장안마 and VIP offers when you join today! and games. There are a few 문경 출장마사지 games that are 보령 출장샵

    ReplyDelete